Saturday, November 14, 2009

mungkir janji

assalamualaikum..

hr nie aku nak kongsikan ngan korang ape yg aku dengar hr khamis lepas iaitu pasal mungkir janji...tajuk nie sahabat aku yg cite kat kiteorg...korang nak tau sape..??name die Ain..sume org penah berjanji kan..?? aku pown penah...mcm2 la yg aku janji...janji nak jumpe kwn la, janji tak nak wat jahat la, janji siapkan keje la...byk lg sebnarnye yg aku penah wat janji...tp yg utamanye kte tepati tak janji kte tuh..????? aku rase ade je yg aku tak tepati janji...salah satu sbbnye aku mls...Ain ade cerite kat kiteorg Allah benci org yg TAK tepati janji...ade 1 kisah nie,kisah die panjang..ade 2 org pemuda nie name die A dan B..yg si A nie nak pinjam duit 1000 dinar kat si B nie,si B nie pown ckp "mane saksi kau?"..yg si A nie ckp "cukup lah ALLAH jadi saksi aku.."..yg si B nie tanye lg.."mane penjamin kau?".. yg si A nie ckp "cukuplah ALLAH jadi penjamin ku"..pastue si B nie pown bg la pinjam 1000 dinar kat si A nie sbb die percaye kat si A nie...yg si A nie pown BERJANJI kat si B nie die akan pulangkan blk duit 1000 dinar nie kat si B pada sekian tarikh..die suruh yg si B nie tunggu kat tepi pantai la pada tarikh tersebut...pastu yg si A nie pown pergi la belayar....ble tibe tarikh tue,takde 1 kapal pown yg lalu ke kawasan yg nak ke tempat si B nie...yg si A nie pown da start ssh hati...si A nie ckp "macam mane skali pown aku kene gak pulangkan duit nie kat si B nie"...nak tau x die nak wat mcm mane tuk pulangkan kat si B nie duit yg die pinjam tue...???die letak kan surat dan duit tue lah celah kayu dan die hanyutkan kayu tersebut....dlm hati die berdoa supaye duit tue sampai ke tangan si B nie...yg si B nie plk rase kecewa sbb si A nie tak tepati janji die...die pown jalan la kat tepi pantai...pastue die terjumpa sebatang kayu...die pown amik kayu tue bwk blk umah die..suh isteri die potong kecik2 nak wat kayu api..isteri die pown potong la kayu tersebut..pastue isteri die pown terkejut ade duit n surat tuk suami die..die pown bgtau la kat suami die...seminggu lepas tue yg si A nie pown jmpe la si B nie..si A nie bg kat si B nie seribu dinar dan mintak maaf kat si B nie sbb tak dpt byr pade tarikh yg ditetapkan...pastue si B nie pown bgtau kat si A nie yg die dah pown terime duit si A nie melalui kayu yg di hanyutkan oleh si A..

kesimpulannye...jangan lah kte mungkiri janji...klu nak berjanji blh tp pastikan kte blh tepati janji kte...klu kte da berjanji insyaallah ALLAH akan tolong kte tepati janji kte...klu ade hal yg tak dpt nak dielakkan,bgtau kat org tue,jgn wat org tue tertunggu tunggu..

ini saje pengajaran yg aku dpt yg blh di kongsikan bersame..hehe..harap pas nie aku da tak mungkir janji...sekian,wasalam...

No comments:

Post a Comment